in

Reklámmentes és Offline YouTube – Magyarországon a “YouTube Premium”

Talán nem meglepő, hogy a YouTube próbál minden követ megmozgatni annak érdekében, hogy a felhasználóit minél tovább a platformon tartsa és ez által több bevételt generáljon.

Ennek érdekében többek között a Spotify és Apple Music mintájára még 2015 novemberében létrehozták a “YouTube Red” és “YouTube Music” applikációkat és szolgáltatásokat, amik havi 10-12 dollárért cserébe reklámmentességet és offline letölthető, háttérben is hallgatható zenei és videós élményt biztosítottak a felhasználók számára.

A két szolgáltatás között a különbség annyi, hogy míg a “YouTube Music” csak és kizárólag zenehallgatásra használható (offline vagy háttérben), addig a “YouTube Red” magába is foglalja a “Music” szolgáltatást, továbbá a YouTube videókat különféle minőségekben is letölthetjük vagy lejátszhatjuk a háttérben (azaz lezárt képernyőnél is), valamint a YouTube saját gyártású filmjeit / sorozatait (“YouTube Originals”) is ingyen nézhetjük.

2018. Május 17-én a szolgáltatásokat újragondolták, azaz a “YouTube Red” mostantól “YouTube Premium” néven vált elérhetővé, illetve a “YouTube Music” applikációt is újratervezték és kapott egy webes lejátszó felületet is. Ez után – 1 évvel később – most kis hazánkban is elérhetővé váltak ezek a szolgáltatások, és ebben a cikkben részletesen bemutatásra kerülnek.


YouTube Music

Havonta több, mint 1 milliárd felhasználó látogatja meg a YouTube-ot csak azért, hogy zenéket hallgasson, ezért is hozták létre az alábbi szolgáltatást. A “YouTube Music” egy mobilokon (is) elérhető alkalmazás (Android, iOS), ami a YouTube-on található zenéket gyűjti össze, előadókra és lejátszási listákra szűrve.

Az applikáció használata önmagában ingyenes, viszont ha szeretnénk sokkal jobb zenei élményben részesülni, akkor érdemes előfizetni a “YouTube Music Premium” szolgáltatásra, aminek keretein belül reklámmentesen élvezhetjük, letölthetjük, sőt a háttérben is hallgathatjuk a zenéket és nézhetjük a hivatalos zenei videókat.

Az applikáció három szegmensre van felbontva: Kezdőlap, Hotlist és Könyvtár.

A kezdőlapon a YouTube próbál ajánlani nekünk dalokat, előadókat vagy albumokat, amik esetleg tetszhettnek nekünk. Már az alkalmazás belépésekor ki választhatjuk, hogy kik is a kedvenc előadóink, és ezek alapján is fog majd nekünk ajánlani.


(A mobil applikáció kezdő oldalán található szegmens)


(Az előbbi szegmens rákkattintása után a felület, ahol ki lehet választani a kedvenc előadóinkat)


A “Hotlist” menüpontnál a jelenleg népszerű dalok és előadók láthatóak, hasonlóan a YouTube “Felkapott” menüpontjához.


(A “Hotlist” menüpont a mobilos applikációban)


A “Könyvtár” menüpontban pedig láthatjuk a YouTube-on és a “Music” applikációban elmentett lejátszási listáinkat, albumainkat és előadóinkat.

A “YouTube Music” árazása a konkurenciához lett belőve, tehát az egyéni előfizetés havonta 1.490 Ft, míg a családi csomag 2.290 Ft, ami annyit takar, hogy rajtad kívül még 5 db másik, 13 éven felüli és veled egy háztartásban élő személy is igénybeveheti a szolgáltatást. Jelenleg a diákkedvezményes előfizetés nem érhető el itthon. Az első hónap ingyenes (próbaidőszak)!

Az alábbi ábrán látható az árak összehasonlítása:


(Balról jobbra: YouTube Music, Spotify, Apple Music)


YouTube Premium

Ahogy említettem, korábban “YouTube Red” néven volt ismert, és amellett, hogy az előbb részletezett “YouTube Music” szolgáltatást is magába foglalja, számos egyéb funkcióval is rendelkezik, többek között:

  • Reklámmentesség az összes platformon (számítógép, telefon, tv, stb.) a YouTube oldalán.
  • Offline lejátszás, azaz egy adott videót letölthetsz, és internet hozzáférése nélkül is megtekintheted a letöltött videókat.
  • Lejátszás a háttérben, ami annyit takar, hogy ha lezárod a mobilodat, vagy átlépsz egy másik alkalmazásba, akkor továbbra is menni fog a háttérben a videó.
  • Minden “YouTube Originals” film / sorozat ingyen megtekinthező, ezek a YouTube saját gyártású tartalmai.
  • YouTube Kids“, “YouTube Gaming” és a “Google Play Zene” szolgáltatások is ingyenesen, hírdetésmentesen és offline is igénybevehetőek.

A “YouTube Premium” szolgáltatás ára havonta egyéni felhasználók számára 1.790 Ft, míg a családoknak 2.690 Ft. Azt, hogy a “YouTube Premium” milyen eszközökön érhető el még, azt IDE kattintva meg tudod nézni. Az első hónap ingyenes (próbaidőszak)!


Zenei előadók és YouTube tartalomgyártók részesedése

A konkurens zenei streaming platformok prémium szolgáltatásához képest, minden meghallgatott zene után a YouTube fizeti a legkevesebbet az előadók számára. Konkrét számokat azért se tudnék írni, mert ahány kutatás, annyi végeredmény, de mindegyik arról szól, hogy a YouTube a legrosszabb az előadók kifizetésének tekintetében. Szóval ha zenei előadó vagy, akkor érdemesebb próbálkozni a Spotify és / vagy Apple Music háza táján, körülbelül négyszer / ötször többet fizetnek minden streamelt zene után.

Ha YouTube tartalomgyártó vagy, és az utóbbi években leglább egyszer ránéztél a bevételi statisztikáidra, akkor feltűnhetett számodra, hogy van egy “YouTube Red bevétel” szegmens is, ami valószínűleg nagyon alacsony számot mutatott (már ha magyarul videózol). Ennek többnyire az az oka, hogy sokáig nagyon kevés országban volt elérhető a “Red” / “Premium” szolgáltatás, főleg az utóbbi 1 évben kezdték el jobban elérhetővé tenni. Mivel 3 éve létezik már a szolgáltatás, így bőven téma volt, hogy vajon mennyit is fizet a YouTube a “Premium” előfizetők után?

Sajnos itt sem tudok konkrét számokkal szolgálni, hiszen mindenki számára más lehet a végeredmény, viszont azt a nemzetközi YouTuberek már “felfedezték”, hogy a reklámbevételekhez képest valamivel többet ér egy “Premium” előfizető megtekintése, mint egy átlagos YouTube nézőé, aki a hírdetésekre vagy rákattint / végignézi, vagy nem. És talán ez is a kulcsa, hiszen egy átlagos néző sokkal kiszámíthatatlanabb, míg egy “Premium” felhasználó már “befizette a magáét”, így az biztos megtekintést jelent, tehát biztosabb is a bevétel, mint sem a reklámok esetében.

Persze itt sem kell csillagászati összegekre gondolni, hiszen a “Premium” bevételek megosztása is ugyan az, mint az AdSense bevételeké (tehát 45% – 55%) és azt se szabad elfelejteni, hogy Magyarország rendelkezik az egyik legkisebb CPM-el (“cost per mille”, 1000 hirdetés megjelenés / interakció után fizetett összeg), ami körülbelül 0.01$, szemben például egy Amerikával ahol ez körülbelül 15$, szóval a “Premium” bevételek CPM összege se lesz sokkal nagyobb kis hazánkban, még úgy se, hogy most vezették be nálunk.

A YouTube egy support bejegyzésében azt írja:

“[…] a YouTube Premium másodlagos bevételi forrást jelent az alkotóknak a jelenlegi, hirdetésekből származó bevételen felül.

[…] Jelenleg a YouTube Premium-tagsági díjakból származó új bevétel az alapján oszlik meg a videók alkotói között, hogy hány tag nézi meg az adott alkotó tartalmát. Akárcsak hirdetési üzletágunk esetén, a bevétel nagy részét az alkotók kapják.

Jelenleg a YouTube üzleti modelje a “Watch Time“-ra, azaz nézési időre van építve, így annak érdekében, hogy nagyobb részesedéshez jussunk, minél több perc megtekintést kell generálnia a nézőknek a videóinknál.

Magyarország mellett egyébként még Lengyelországban, Csehországban, Romániában, Bulgáriában, Macedóniában és Ciprusban vált elérhetővé a “YouTube Premium” és a “YouTube Music“.

Ezt a cikket Brown írta.

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Loading…

0

Comments

0 comments

Moderációs eszközök

Hozd létre ingyen a saját weboldalad a StreamLabs segítségével